Sa oled siin

Kohaliku omavalitsuse nõustamisüksus

Kihnu pere mootorrattal Foto: Renee Altrov

 

Omavalitsused on inimeste jaoks, KOV nõustamisüksus on loodud omavalitsuste jaoks.

 

Sotsiaalkindlustusameti juures tegutseva nõustamisüksuse tegevuse eesmärgiks on suurendada riigi poolt korraldatud tuge kohalikele omavalitsustele sotsiaalhoolekande ülesannete täitmisel, ühtlustada ja tõsta abimeetmete kvaliteeti ja aidata kaasa tugeva esmatasandil toimiva täisealiste sotsiaalhoolekandesüsteemi arendamisele.

 

ESF „Tööturul osalemist toetavad hoolekandeteenused“ punkti 2.4.4. "Kohalike omavalitsuste sotsiaalhoolekande alane nõustamine elanikkonna abistamiseks“ projekt „Kohalike omavalitsuste võimekuse suurendamine ning koostöö toetamine sotsiaalteenuste kättesaadavuse ja kvaliteedi parandamiseks“

    Tegevussuunad

    Strateegiline nõustamine

    Sotsiaalkindlustusamet on partneriks omavalitsuse sotsiaaltöö juhtidele sotsiaalkaitse tegevuste ja abimeetmete planeerimisel, valdkonna arengukavade koostamisel ja tegevuskulude planeerimisel. 

    Rakenduslik nõustamine

    Rakendusliku nõustamise eesmärk on sotsiaaltöötaja võimestamine nõustamiste, koolituste ja tööjuhendamise kaudu.

    Juhtumipõhine nõustamine

    Üksus pakub nõustamist õigusaktide tõlgendamisel ja rakendamisel. Samuti aitame lahendada keerulisi juhtumeid ja koordineerime koostööd võrgustikupartnerite vahel.

    Teemapäevad/infopäevad

     

    22. august 2019 Eestkoste teemapäev Jõhvis

    KOV nõustamisüksuse ja Lastekaitse osakonna Ida piirkonna ühine eestkoste teemapäev kohalikele omavalitsustele Jõhvi kontserdimajas. Üle-eestilisest üritusest võttis osa 109 inimest 29 kohalikust omavalitsusest ja mitmetest sotsiaalvaldkonna organisatsioonidest.

    Teemapäeva läbiviimise vajadus kerkis esile KOV nõustamisüksuse ja LKO Ida piirkonna 25.aprillil toimund kohtumisel Narva linna sotsiaalabikeskuse juhtidega, mil arutelul oli muuhulgas ka omavalitsuste raskus tegeleda eestkostetavate arvukuse kõrval keerukate eestkostekaasustega ning olukorras kui tööks vajalikke praktilisi juhendmaterjale napib.

    Jõhvis toimunud eestkoste teemapäeva eesmärk oligi anda praktilisi lahendusi omavalitsuste poolt tõstatatud probleemidele, jagada praktikaid, vahetada kogemusi ning kaardistada eestkostega seotud kitsaskohad lahendamiseks erinevate osapoolte koostöös.

    Kohalike omavalitsuste esindajad, kes osalesid väga aktiivselt küsimuste esitamisel ja arutelul, tõstatasid ühe peamise probleemina eestkostetavate rahaliste vahendite kasutamise keerukuse KOVi määratud eestkosteametniku poolt. Nii tuleb täna omavalitsuse sotsiaaltöötajal siduda eestkosteülesannete täitmiseks isiklik pangakonto vahel 60-70 eestkostetava pangakontoga, mis ei ole aga hea praktika ei omavalitsuse, eestkosteametniku ega kohtu vaates. Aruteludes selgus ka erinev seisukoht selles, milline omavalitsus peaks olema eestkostjaks isikule, kes eestkoste pikendamise menetluses on liikunud teises haldusüksuses asuvasse hoolekandeasutusse. Kohtud lähtuvad menetlustoimingute tegemisel eestkostetava faktilisest viibimiskohast ja KOVid isiku sissekirjutusest.

    Kohtunik tänas kõiki saalis viibinud omavalitsusi tõstatatud probleemide eest ning lubas edastada asjakohase info lähiajal aruteluks ka kohtunike esinduskogus.

    Teemapäeva teiste esinejate seas andis KOV nõustamisüksuse Lõuna piirkonnajuht Meeli Tuubel põhjaliku ülevaate kohaliku omavalitsuse tegevustest eestkoste määramisel ning LKO Ida piirkonnajuht Marika Laanemäe tutvustas laste eestkoste iseärasusi. SKA teenuste osakonna projektijuht Kärt Saarsen tutvustas omavalitsustele isikukeskse erihoolekande teenusmudeli rakendamise konkursil osalemise võimalusi.

    Päeva lõpetas paneeldiskussioon Pärnu, Viljandi ja Tartu omavalitsuste ning ettekandjate osalemisel, mida juhtis KOV nõustamisüksuse projektijuht Sirli Peterson.

    Samal ajal Jõhvi teemapäevaga avaldas justiitsministeerium kauaoodatud eestkoste juhendmaterjali (PDF), mis on kohalikele omavalitsustele suureks abiks. Tegu on elava dokumendiga, mida uuendatakse ja täiendatakse vastavalt vajadusele. Justiitsministeerium ootab kõiki kommentaare ja ettepanekud, mida antud dokumenti võiks veel lisada või täpsustada. Eestkoste juhendmaterjaliga seotud tähelepanekud palun edastada justiitsministeeriumi eraõiguse talituse nõunikule, Andra Olmile: Andra.Olm@just.ee

     

    Päeva jooksul tehtud ettekanded:

    Ettekande video

    Ettekande video

    Ettekande video

     

    15. mai 2019 „Sotsiaaltöötaja väärtustamine“

    Seminaril osales ligikaudu 50 sotsiaaltöötajat ja sotsiaaltöö juhti Tallinnast, Harjumaalt ja Raplamaalt.

    Oma teadmisi ja kogemusi organisatsioonikultuurist, hea ja toetava tööõhkkonna loomisest, tööandja rollist ning töökeskkonna psühhosotsiaalsete ohutegurite hindamisest jagasid Swedbanki personalijuht Ülle Matt ja Tööinspektsiooni töökeskonna konsultant Piret Kaljula. Piret Kaljula tsiteeris Sir Richard Charles Nicholas Bransonit: „Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients".  Piret Kaljula sõnul esineb psühhosotsiaalseid ohutegureid igas töös ja reeglina ei saa neid tööst eemaldada, sest inimesed on erinevad ja  tajuvad asju erinevalt. Psühhosotsiaalseteks ohteguriteks töökohal võivad olla nii ebavõrdne kohtlemine, kiusamine ja ahistamine, kuid ka töötajale võimetele mittevastava töö andmine, pikaajaline töötamine üksinda, kuid ka muud juhtimise, töökorralduse ja töökeskkonnaga seotud ohutegurid. Psühhosotsiaalsetest ohuteguritest saab lugeda Tööelu portaalist http://www.tooelu.ee

    Swedbanki personalijuht Ülle Matti sõnul on 3 valdkonda, mis mõjutavad inimese heaolu töökohal kõige enam – iseseisvus (usaldus, võimalus valida, otsustada, vastutada ja eksida), seotus (seotus ettevõtte eesmärkide ja kolleegidega, aga ka perspektiivitunne ja töö tähenduslikkus) ning oskused  (õppimist ja arengut soodustav töökultuur ning vajalikud koolitused). Samas jäi kõlama, et töötaja peab ka ise enda eest hoolt kandma, ainult juhi peale lootma jääda ei saa.

    Õiguskantsleri vanemnõunik Aigi Kivioja aitas leida vastused küsimustele: „Kas sotsiaaltöötaja võib eksida? Mida teha pidevate kaebajatega? Kuidas ikkagi õiglaselt kohelda klienti, kes on agressiivne, kriitiline või pahatahtlik?". Pidevate kaebajate puhul soovitas ta kaaluda mitmele järjestikusele pöördumisele korraga vastamist (arvestades seejuures 30-päevast vastamistähtaega!) või juba varasemalt antud samasisulistele selgitustele viitamisega, näiteks: „Vastasime Teie küsimustele kooli päevakava kohta 02.01.2018 vastuskirjas nr 1-8/112 ning jääme Teile juba antud seisukoha juurde." Kõlama jäi soovitus – vältige hinnanguid, emotsionaalseid väljendeid, nt lepitavad, mõistvad väljendid: „Saame aru Teie murest//Mõistame, et see tundub Teile ebaõiglane, kuid…"

    Tasub mõelda, kuidas me päeva jooksul ennast hoiame, millega tegeleme, sest töö ei ole ainuke osa meie päevast, sinna mahub ka veel palju muud!

    Päeva lõpus aitas Kreeta Aeternum Koolitus ja Konsultatsioonidest mõista, kuidas oma emotsioone teadlikkult juhtida. Seminarist valmisid visuaalsed pildid Siiri Taimla osava käe läbi (facebook.com/joonmeedia).

    Päeva jooksul tehtud ettekanded:

     

    14.05 toimetulekutoetuse teemapäev Haapsalus

     

    25.04 toimetulekutoetuse teemapäev Valgas

     

    Kontaktid

    Nimi Telefon E-post
    Evelyn Hallika 
    projektijuht
    53 010 587
    evelyn.hallika@sotsiaalkindlustusamet.ee
     
    Hilje Arukuusk 
    juriidiline nõustaja
    53 867 363
    hilje.arukuusk@sotsiaalkindlustusamet.ee
     
    Ilona Säde 
    juriidiline nõustaja
    51 981 256
    ilona.sade@sotsiaalkindlustusamet.ee
     
    Katrin Lurich  
    analüütik
    58 651 295
    Katrin.Lurich@sotsiaalkindlustusamet.ee
     

    Põhja piirkond

    Paldiski mnt 80, 10618 Tallinn

    Tööpiirkond: Harju, Rapla ja Järva maakond

     

    Lõuna piirkond
    Kesk 12, 68203 Valga
    Tööpiirkond: Jõgeva, Tartu, Põlva, Võru ja Valga maakond
    Nimi Telefon E-post
    Meeli Tuubel 5114 554 Meeli.Tuubel@sotsiaalkindlustusamet.ee

     

    Ida piirkond

    Keskväljak 1, 41594 Jõhvi

    Tööpiirkond: Ida-Viru ja Lääne-Viru maakond ning Mustvee vald

    Nimi Telefon E-post
    Heli Ferschel 5361 8094 Heli.Ferschel@sotsiaalkindlustusamet.ee

     

    Lääne piirkond

    Vabaduse plats 2, 71020 Viljandi

    Tööpiirkond: Saare, Hiiu, Lääne, Pärnu ja Viljandi maakond

    Nimi Telefon E-post
    Kätlin Hanson 5783 5307 Katlin.Hanson@sotsiaalkindlustusamet.ee

    Lisainfo

     

    Nõustajad

     
    Nimi Telefon E-post
    Janika Ploom 
    väljaspool kodu osutatav üldhooldusteenus
    58 550 240
    Janika.Ploom@sotsiaalkindlustusamet.ee
    Anu Blum
    koduteenus
    53 029 177
    anu.blum@sotsiaalkindlustusamet.ee
    Jaanika Kirs 
    varjupaigateenus, turvakoduteenus, eluruumi tagamise teenus
    57 493 334
    jaanika.kirs@sotsiaalkindlustusamet.ee
    Kaie Pukk 
    võlanõustamisteenus, vajaduspõhised toetused, s.h toimetulekutoetus
    57 704 936
    kaie.pukk@sotsiaalkindlustusamet.ee
    Hele Heletäht 
    sotsiaaltransporditeenus
    52 66 088
    hele.heletaht@sotsiaalkindlustusamet.ee
    Maie Erin 
    täisealise isiku hooldus, hooldajatoetus
    53 242 142
    maie.erin@sotsiaalkindlustusamet.ee
    Anu Õun 
    tugiisikuteenus, isikliku abistaja teenus 
    53 052 552 
    anu.oun@sotsiaalkindlustusamet.ee